Sempena sambutan Hari Kemerdekaan ke-57, Astro mengadakan dua kempen mempromosikan program baru dan program menderma darah sehingga 16 September depan sebagai tanda penghormatan kepada negara serta rakyatnya.

Sepanjang bulan kemerdekaan ini, Astro menayangkan sebanyak 48 program baru menerusi beberapa saluran bagi meraikan keindahan, keunikan dan perpaduan masyarakat di Malaysia.

Istimewanya, budaya masyarakat kali ini diberi tumpuan menerusi program utama antaranya Ride & Seek: Borneo, Jonathan Phang's Gourmet Trains, Time Capsule Malaysia, Malaysia Street Food Circus with Makansutra dan Eye on Malaysia: Malaysia's Best Teachers.

Antara rancangan baru yang bakal ditayangkan adalah Saloma, Selempang Kuning Kerana Anggun dan Sambanthan.

Manakala Kempen Derma Darah #kitasama pula diadakan di lapan negeri bagi menggalakkan rakyat membantu Pusat Darah Malaysia.

Kempen itu bermula di Johor Bharu pada 15 Ogos lalu diikuti Kuantan, Ipoh, Lembah Klang, Kuala Terengganu, Kota Kinabalu dan akan berakhir di Kuching pada 16 September ini.

Sementara itu, Majlis Pelancaran Kempen Negaraku dan Derma Darah #kitasama yang berlangsung baru-baru ini menyaksikan barisan artis turut meluangkan masa mereka menderma darah.

Pelakon dan Pengacara Mix FM, Sarimah Ibrahim menyokong kempen derma darah kerana menyampaikan mesej penting kepada rakyat.

"Kita mungkin berbeza dalam pelbagai aspek, tetapi dapat bersatu padu sebagai satu negara.

"Saya bangga berpeluang mengambil bahagian dalam kempen ini yang menggariskan kepentingan perpaduan negara," katanya.

Berikut senarai beberapa program dan filem khas yang ditayangkan sepanjang bulan kemerdekaan ini.

23 Ogos

TLC, 10 malam

Passage to Malaysia: Back to the Beginning

Denise Keller membawa penonton meninjau keindahan Kedah yang menjadi antara negeri di Malaysia yang masih mengekalkan sistem beraja. Perjalanan ini cukup istimewa bagi Denise kerana kembali semula ke Pulau Langkawi di Kedah. Di Kedah, Denise akan meneroka laluan arkeologi, fesyen, memasak untuk majlis perkahwinan kampung dan aktiviti menarik lain.

24 Ogos

Astro TVIQ. 9.30 malam

Oh My English! 1957 Merdeka

Bahagian 1

Ketika mengemaskan bilik setor, Jibam terdengar bunyi dering dari sebuah telefon yang tua. Namun sebaik Jibam angkat gagang, dia dihantar balik ke tahun 1957. Apa yang berlaku seterusnya?

28 Ogos

Astro First

Saloma

Telefilem ini mengisahkan sejarah hidup Biduanita Negara, Puan Sri Saloma yang menjadi ikon muzik negara sejak zaman kanak-kanaknya lagi. Bahagian pertama telefilem ini memaparkan zaman muda Saloma sehingga penceraian Allahyarhamah dengan suami pertama A R Tompel. Bahagian kedua pula berlatar kehidupan Allahyarham sewaktu bersama seniman agung Tan Sri P Ramlee.

30 Ogos

Astro Prima

Selempang Kuning, 9 malam

Salleh, Osman dan Bahar adalah guru yang belajar silat dengan Tuan Guru Abdullah. Sebagai murid pertama yang paling hebat, Salleh dikurniakan selempang kuning yang menjadi simbolik kumpulan silat mereka. Selepas Tuan Guru Abdullah meninggal, Salleh menggantikan tempatnya. Bagaimanapun, dia menyimpan hasrat untuk keluar dari kampungnya dan memajukan hidupnya.

31 Ogos

Discovery Channel, 9 malam Eye on Malaysia: Crocodile Lash

Dokumentari ini memaparkan pemburu buaya, Mazlan menjejaki reptilia yang mengancam kehidupan penduduk di Sarawak. Berikutan peningkatan serangan buaya di beberapa kawasan, ketua kampung mengambil tindakan sendiri untuk membalas dendam terhadap buaya yang menyerang penduduk mereka. Saksikan punca yang menyebabkan buaya menjadi agresif dan jalan penyelesaian terhadap masalah ini.

31 Ogos

Astro Vaanavil, 10 malam

Sambanthan

Program ini bagi memperingati sumbangan Tun V T Sambanthan yang turut terbabit dalam perjuangan kemerdekaan Malaysia. Beliau pernah dilantik sebagai presiden kelima MIC sangat disukai rakyat kerana sikapnya yang mesra, baik hati, jujur serta mengambil berat kebajikan rakyat.

Astro Awani, 3.30 petang U-Wartawan: Merdeka Special

Program khas sempena Hari Merdeka ini bagi memaparkan keunikan bidang kewartawanan. Penonton berpeluang mengambil bahagian dalam penyampaian laporan berita menerusi pelbagai aplikasi laman sosial serta Teknologi Komunikasi dan Informasi (ICT).


0 ulasan:

Catat Ulasan

 
DISCLAIMER: BUZZERA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP SEBARANG KEROSAKAN YANG DI ALAMI PENGGUNA KERANA MENGGUNAKAN MAKLUMAT DALAM LAMAN WEB INI.

Buzzera - Berita Hiburan Malaysia © 2015. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top