Biarpun sudah berusaha sedaya-upaya untuk memberikan persembahan yang terbaik pada malam kemuncak konsert final Akademi Fantasia Musim Ke-8 (AF8), namun Adira, Daus, Maulana dan Iwan akhirnya terpaksa menerima hakikat bahawa gelaran sebagai Juara AF8 sememangnya bukan milik mereka.

Sebaliknya, ia menjadi milik mutlak rakan seperjuangan mereka, Shahir yang sebelum diramalkan bakal menyandang gelaran itu selepas Hafiz, Stacy, Mila, Faizal, Mawi, Zahid dan Vince. Lebih-lebih lagi bila melihat catatan jumlah peratus undian Shahir yang kelihatan jauh lebih tinggi meninggalkan peratus undian yang mereka perolehi pada minggu terakhir sebekum bermulanya konsert final AF8.


Begitupun, keempat-empat finalis ini mengakui tidak kecewa atau terasa hati dengan kegagalan mereka itu. Sebaliknya mereka mengakui berpuas hati dengan keputusan diumumkan pada malam itu. Ikuti apa kata mereka yang ditemui sewaktu sidang media sejurus selepas berkahirnya konsert final AF8yang berlangsung dengan jayanya di Stadium Putra Bukit Jalil, pada malam Sabtu lalu.

Adira (Naib Juara AF8)

Walaupun mendapat pujian daripada ketiga-tiga pengkritik iaitu Aznil Nawawi, Adlin Aman Ramlie dan Ning Baizura sewaktu menyanyikan lagu single, Ku Ada Kamu yang mana mereka turut melabelkan persembahannya bagikan seperti seorang seorang juara pada malam itu namun Adira tetap bersyukur kerana tetap berpeluang memenangi tempat yang kedua dalam pertandingan itu.

"Alhamdulilah kerana usaha saya selama berada dalam akademi ni lanmgsung tidak sia-sia. Saya juga berpuas hati dengan kejayaan sebagai Naib Juara AF8. Sesu ngguhnya saya tidak menyangka akan memperolehi kemenangan ini kerana persaingan yang ditampilkan semua fianlis yang lain amat sengit sekali.

"Apa-apa pun lepas ni, saya mahu terus berjaya dalam bidang nyanyian terutama dalam membawakan genre lagu R&B. Tapi jika diberi peluang membawakan lagu daripada genre muzik lain, saya akan cuab sebaik mungkin," katanya yang menjadi satu-satunya peserta wanita tunggal yang dipilih menjadi finalis Top 5 AF8 ini," katanya.


Daus (Tempat Ketiga AF8)

Daus yang hanya mampu mendapat tempat ketiga dalam kosnert final AF8 ini turut bersyukur kerana sasarannya untuk meraih kedudukan dalam senarai keputusan Top 3 itu sudah pun tercapai.

"Sebenarnya sasaran saya bila dah sampai ke konsert akhir memang nak dapat Top 3. Alhamduliah saya puas hati sangat sebab sasaran saya dah tercapai pada malam ini," katanya.

Dia yang begitu gembira dengan pencapainnya malam itu bercita-cita mahu meneruskan dengan band muziknya yang telah wujud sebelum dia menyertai Akademi Fantasia lagi

"Selepas ini saya mahu teruskan bersama dengan band saya iaitu 9 tree'O' kerana dah banyak lagu-lagu yang dicipta sebelum ini. Kalau boleh saya mahu ketengahkan muzik saya melalui band saya sendiri. Selain itu, dimurahkan rezeki saya juga mahu membuka production saya sendiri seperti KRU, " katanya lagi.



Maulana (Tempat Ke-4 AF8)

Maulana yang sudah pun meramalkan kemenangan Shahir, Adira dan Daus sebagai pemenang Top 3 bagaimanapun agak terkejut apabila mendapat tahu bahawa dia berjaya memperolehi tempat keempat dalam pertandingan itu.

"Saya memang dah menjangka Shahir akan menjadi juara malam ini dan jangkaan saya betul. Tapi, saya langsung tidak sangka saya boleh mendapat tempat yang keempat. Saya ingat saya akan dapat tempat kelima," katanya.

Dia bagaimanapun berazam untuk terus mengetengahkan muzik jazznya yang tersendiri tanpa dipengaruhi mana-mana artis yang lain lain.

"Selepas ini saya memang betul-betul mahu mengetengahkan muzik jazz saya mengikut cara saya sendiri dan saya berasa beruntung sekali kerana dalam musim AF kali ini, saya berpeluang mengetengahkan minat dan genre saya sendiri ," kata Maulana.

Iwan (Tempat Ke-5 AF8)

Iwan yang menerima banyak pujian menerusi persembahannya dalam konsert final AF8 ini turut berbangga dengan kejayaan itu.

berbanding konsert mingguan yang lain walaubagaimanpun berbangga walaupun mendapat tempat ke lima pada malam itu pernah bercita-cita untuk menjdai seorang pelakon suatu hari nanti.

"Walaupun saya hanya berjaya dapat tempat ke-5 tetapi saya tetap berbangga. Kerana bukan mudah untuk sampai ke tahap ini kerana semua finalis telah berikan persembahan yang terbaik menerusi genre muzik masing-masing dan saya juga dah buat yang terbaik untuk malam final tadi.

"Perangcangan saya lepas ini sudah tentu mahu meneruskan bidang nyanyian. Pada waktu yang sama, saya mahu mencuba dalam bidang lakonan kerana minat dalam bidang lakonan sudah lama wujud dalam diri saya," katanya yang menggemari watak jahat kerana ia lebih mencabar.

Teks Oleh: Syafiqah Jalal

~ Murai

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
DISCLAIMER: BUZZERA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP SEBARANG KEROSAKAN YANG DI ALAMI PENGGUNA KERANA MENGGUNAKAN MAKLUMAT DALAM LAMAN WEB INI.

Buzzera - Berita Hiburan Malaysia © 2015. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top