Perkembangan Eida Moin

Eida Moin tak mampu melawan takdir apabila terpaksa melalui detik perceraian penghujung Disember 2014.

Eida atau Siti Haida Abd Moin akui walaupun apa yang berlaku sangat pedih untuk ditelan, dia tidak mahu kisah perceraiannya mengganggu perjalanan hidup dan kerjaya seni.

Mula dikenali menerusi kumpulan Moin bersama adiknya Eddy, kini Eida kembali bersemangat meneruskan kerjaya nyanyian apabila muncul dengan single terbaru.

Eida yang kini sibuk mempromosi single terbaru, Kahwin Lagi dihasilkan bekas anggota kumpulan UG14, Teddy Iskandar menegaskan, dia tidak mahu mengungkit apa yang berlaku.


“Sejujurnya, rumah tangga saya dan Naquib memang bermasalah sejak lima tahun lalu. Sebagai isteri, saya cuba melakukan yang terbaik untuk mempertahankannya tetapi memang tertulis jodoh kami hanya sampai di sini.

“Saya tidak mahu bercerita panjang mengenainya. Biar perkara yang berlaku itu berlalu. Yang penting sekarang, saya harus bangkit dan bina hidup baru. Paling utama, saya harus bekerja keras demi masa depan saya dan anak, Nur Dhia Dania,” katanya.

Kata Eida, kembali menya­nyi dan menghasilkan single juga sebahagian daripada usahanya untuk mengembangkan kembali bakat dan nama yang sedia ada.

“Sebenarnya, niat untuk kembali menyanyi sudah lama ada, cuma peluang dan keadaan pasaran tidak menentu membuatkan saya berasa kurang yakin untuk merakam lagu baru.

“Tahun lalu tiba-tiba Teddy datang menyatakan hasrat untuk bekerjasama dengan saya. Lagu diberikan juga menarik. Sesuatu yang sudah lama tidak dilakukan mana-mana penyanyi,” katanya.

Tegas Eida, perancangan merakam lagu Kahwin Lagi dibuat sebelum bercerai dan tiada kena mengena dengan kisah hidup­nya.

“Apabila mendengar lagu ini, jangan ada pula yang salah faham kerana lagu ini sudah lama dicipta. Pada awalnya ia seharusnya dinyanyikan seorang pendatang baru tetapi dia tidak dapat memberi komitmen, menyebab­kan Teddy dan pihak syarikat rakaman Rousing Muses Sdn Bhd terpaksa mencari pengganti.

“Lagu ini berkonsepkan satira atau komedi yang pernah dirakam Anita Sarawak dan contoh paling dekat untuk mengenali karya begini adalah Kalau Berpacaran yang dipopularkan Ana Raffali, Sohaimi Mior Hassan dan Altimet sebelum ini.

“Saya tahu ramai pihak skeptikal apabila saya mengambil keputusan kembali menyanyi tetapi ia bukan bidang yang asing kerana saya pernah melakukannya bersama adik saya dulu.

“Pada saya, dalam usia sekarang bukan sesuatu yang sangat lewat. Malah, ada juga pe­nyanyi yang bertahun-tahun mening­galkan industri muzik tempatan diterima baik peminat apabila membuat kemunculan semula,” katanya.

Sebagai ibu tunggal yang membesarkan anaknya sendirian, bagi Eida, kembali me­nyanyi sekurang-kurangnya memberi peluang untuk mendapat duit lebih.

“Sekarang tawaran berlakon juga perlahan dan tidak sekencang dulu, terutama apabila badan saya kembali susut. Saya hairan apabila tidak lagi gemuk, orang tidak mahu lagi mengambil saya berlakon.

“Saya juga hairan apabila keba­nyakan produser, pengarah mahupun peminat melabelkan saya pelawak, sedang­kan saya tidak pernah mengehadkan bakat pada satu-satu genre.

“Bagaimanapun, saya bersyukur kerana dengan lawaklah saya lebih dikenali sebagai pelakon, namun saya cuba memastikan bakat saya berkembang dalam semua sudut dan watak.

“Selain berlakon, saya juga mengacara. Apabila saya kembali menyanyi dan muncul dengan single Kahwin Lagi, ia lebih mudah kerana apabila ada tawaran menjayakan persembahan, saya boleh melakukan dua tiga perkara dalam satu masa dan pasti pe­nganjur yang mempelawa saya akan memperoleh keuntungan,” katanya.~ Metro

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
DISCLAIMER: BUZZERA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP SEBARANG KEROSAKAN YANG DI ALAMI PENGGUNA KERANA MENGGUNAKAN MAKLUMAT DALAM LAMAN WEB INI.

Buzzera - Berita Hiburan Malaysia © 2015. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top