Drama Aku Ada Wali, TV AlHijrah

Drama bersiri Aku Ada Wali kini menemui penggemar drama Melayu setiap hari Selasa, jam 10 malam di stesen TV Alhijrah.

Berbeza dengan drama adaptasi lain, drama 13 episod ini disiarkan terlebih dahulu sebelum novel tulisan Fatimah Syarha Mohd Noordin dipasarkan.

Menampilkan beberapa pelakon tersohor seperti Siti Saleha, Zahiril Adzim, Zoey Rahman, Aida Jebat dan Sabhi Sadhi, drama ini mengisahkan pendirian seorang gadis dalam bertemu jodohnya.


Turut memaparkan kisah cinta berlandaskan ajaran Islam dan Sunnah Rasulullah, pengarah drama tersebut, Aidilfitri Mohamed Yunos berkata, biarpun drama itu menekankan ajaran Islamik, namun ia tidak terlalu berat dengan kisah keagamaan.

Ujarnya, dia mahu keperibadian karakter pelakon utama iaitu Siti Saleha dapat dicontohi oleh golongan wanita di luar sana.

“Watak yang saya tampilkan dalam diri Saleha sebagai wanita yang tegas, berdisiplin dan berpegang kepada ajaran Islam.

“Ciri-ciri yang ada padanya telah membuatkan ramai jejaka terpaut dengan keperibadiannya selain memiliki kecantikan semula jadi,” katanya yang menjalani penggambaran selama 15 hari di Korea.

Cabaran cuaca sejuk

Memilih Korea Selatan sebagai lokasi utama penggambaran, Aidilfitri berkata, dia mampu menarik nafas lega kerana proses penggambaran tetap berjalan lancar, meskipun negara itu majoriti penduduknya bukan beragama Islam.

Katanya, tiada masalah dari segi pemakanan kerana terdapat restoran Melayu sekitar bandar Seoul dan banyak pilihan makanan seperti makanan laut dan sayuran.

“Walaupun ada pelakon yang tidak makan kimchi atau masakan Korea, mereka mempunyai pilihan lain.

“Masakan halal juga boleh didapati dengan mudah. Jadi kami tiada masalah dalam soal pemakanan,” katanya yang turut menjalani penggambaran di lokasi menarik seperti Seoul dan Busan.

Namun, Aidilfitri berkata, ketika penggambaran dijalankan, cuaca di sana sangat sejuk.

Katanya, pelakon terpaksa memakai pakaian tebal setiap masa kerana suhu mencecah di bawah paras beku.

“Biarpun sejuk namun pemandangan begitu cantik dengan adanya salji yang memutih.

“Suasana begini tampak lebih menarik di lensa kamera dan ia memberikan satu perasaan yang sukar digambarkan.

“Kami tidak kisah walaupun terpaksa menahan kesejukan dan pelakon sangat komited dengan tugasan masing-masing,” katanya.

Selain suhu di bawah paras beku pada siang hari, Aidilfitri berkata, waktu siang lebih pendek berbanding malam dan suhu waktu malam lebih sejuk.

Tambahnya, dia sangat bersyukur kerana pihak pelancongan Korea Selatan begitu prihatin dan sudi membantu mereka untuk mendapatkan lokasi menarik.


0 ulasan:

Catat Ulasan

 
DISCLAIMER: BUZZERA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP SEBARANG KEROSAKAN YANG DI ALAMI PENGGUNA KERANA MENGGUNAKAN MAKLUMAT DALAM LAMAN WEB INI.

Buzzera - Berita Hiburan Malaysia © 2015. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top