Sinopsis telefilem Salji Untuk Mabel 

Salji Untuk Mabel  mengisahkan Mabel yang cacat dan terpaksa bergantung kepada kerusi roda untuk bergerak.

Walaupun berstatus OKU, dia tidak pernah dibezakan oleh ibu bapanya, Melissa (Janet Khoo) serta Mark (Kenji Sawahi) dengan abangnya Miller (Mike Ho).


Keluarga berkenaan tinggal di perkampungan Tionghua dan mereka satu-satu keluarga Tionghua yang beragama Kristian di kampung itu, tetapi masyarakat tidak pernah meminggirkan mereka walaupun berlainan pegangan.

Mabel mempunyai rakan karib seusianya yang tinggal sekampung dengannya iaitu Yuen (Eva Emmanyna) dan Yuen menjadi peneman setia untuk menemani ke mana saja mereka pergi.

Bagi memberi perangsang supaya dia dapat menyambung pengajian ke Eropah, Mabel menyimpan keratan akhbar dan majalah mengenai sambutan Krismas di luar negara.

Buat pertama kalinya sebelum menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Mabel berkongsi jurnalnya itu bersama Yuen dan menyebabkan kedua-dua mereka lebih gigih untuk belajar sehingga mendapat keputusan cemerlang di dalam peperiksaan itu.

Di atas dasar persahabatan, sebelum menjelangnya Krismas, Yuen merancang satu kejutan kepada Mabel dan keluarganya. Pada pagi Krismas itu, dia dibawa ke balai raya kampung dengan diberikan kejutan salji diperbuat daripada polistren.

Pada pagi itu juga, satu lagi kejutan dilakukan apabila Santa Claus yang menaiki kereta lembu dengan haiwan berkenaan dihiasi menyerupai rusa untuk menyamakan dengan ciri kenderaan dinaiki Santa Claus.

Kejutan itu juga rupa-rupanya kepulangan abangnya Miller yang sebelum itu memberitahu tidak dapat pulang bercuti kerana tuntutan kerja.

Info Salji Untuk Mabel 


Telefilem Salji Untuk Mabel  arahan pelakon popular, Zul Huzaimy bakal memecah rekod menjadi satu-satunya terbitan tempatan berbahasa Melayu ceritanya mengenai sambutan perayaan Krismas.

Telefilem yang bakal disiarkan di stesen televisyen tempatan pada 25 November ini mengisahkan mengenai gadis Tionghua berusia 17 tahun beragama Kristian bernama Mabel yang berstatus orang kelainan upaya (OKU) dengan kedua-dua kakinya cacat sejak dilahirkan, bercita-cita untuk melanjutkan pengajian ke Eropah dan menyambut Krismas sambil bermain salji.

Skrip hasil tulisan Marini Md Zain itu bakal membawa kelainan untuk tontonan masyarakat negara ini yang mempunyai pelbagai bangsa dan latar belakang agama.


Barisan pelakon Salji Untuk Mabel :

1. Mabel - Ixora Chern

2. Yuen - Eva Emmanyna

3. Melissa - Janet Khoo

4. Mark - Kenji Sawahi

5. Miller - Mike Ho

6. Mabel (50 tahun) - Angeline Tan

Pengarah: Zul Huzaimy

Penerbit: Syarizan Md Isa

Penerbit Eksekutif: Zizan Nin

Penulis Skrip: Marini Mat Zain

Idea Asal: Areed Razman / Syarizan Md Isa

Terbitan: Aquila Emas Sdn Bhd

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
DISCLAIMER: BUZZERA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP SEBARANG KEROSAKAN YANG DI ALAMI PENGGUNA KERANA MENGGUNAKAN MAKLUMAT DALAM LAMAN WEB INI.

Buzzera - Berita Hiburan Malaysia © 2015. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top