Sinopsis drama Fira Ayuni 

Fira Ayuni mengisahkan seorang anak tunggal dalam keluarga ahli perniagaan berjaya, Datuk Fahmi dan Datin Shamsiah. Sejak dari kecil Fira sudah menunjukkan minatnya pada bidang muzik.

Apabila remaja, Fira yang boleh bermain piano sangat aktif dalam muzik terutama penciptaan lagu. Bagaimanapun, dia melanjutkan pengajian dalam bidang pengurusan perniagaan kerana bercita-cita menjadi ahli perniagaan berjaya seperti bapanya.

Di kolej, Fira sering diganggu oleh seniornya, Duqqi Amani. Sejak minggu orientasi lagi, Duqqi sering dilihat suka mencari pasal dengan Fira.

Ketika itu, Fira hanya mengikut saja arahan Duqqi yang menjadi fasilitatornya. Namun, selepas minggu orentasi, Fira mula berubah menjadi agresif dan melawan.

Duqqi juga berasal dari keluarga berada yang mengusahakan perniagaan import dan eskport peralatan muzik di samping mempunyai galeri menjual alat muzik dan studio jamming sendiri.

Perwatakan Duqqi bukanlah jahat tetapi dia sangat nakal.

Apapun, kebahagiaan Fira mula direntap selepas ibunya meninggal dunia akibat barah.

Datuk Fahmi tidak dapat menerima hakikat itu dan sering menyalahkan dirinya sendiri kerana terlalu sibuk dengan perniagaan. Beliau juga tidak mempedulikan Fira lagi.

Malah, bapanya juga menghalang Fira bermain muzik hingga Fira membuat keputusan keluar dari rumah keluarganya dan membina hidup sendiri. Fira kemudian bekerja dengan Nusantara Holding yang diuruskan Hadi Herwan yang juga abang kepada Duqqi.


Sikap Hadi yang baik membuatkan Fira jatuh hati padanya. Malangnya, Fira ditangkap khalwat dengan Duqqi di studio jamming kerana rancangan jahat Rozita.

Rozita sukakan Hadi tetapi cintanya tidak di balas. Hadi terpaksa melepaskan cintanya terhadap Fira selepas insiden itu.

Fira dan Duqqi yang dipaksa kahwin selepas mereka ditangkap khalwat menjalani kehidupan masing-masing secara berasingan. Ini kerana, tiada cinta di antara mereka.

Apakah seterusnya yang berlaku pada perhubungan Fira dan Duqqi? Apakah Hadi akan memiliki semula cinta Fira? Bagaimana pula dengan rancangan jahat Rozita?

Semua konflik dan ranjau kehidupan yang harus dilalui Fira ini terjawab dalam drama Fira Ayuni. Pun begitu, mampukah Fira mendapat restu bapanya untuk mencipta nama sebagai seorang komposer berjaya?

DRAMA: Fira Ayuni
TERBITAN: Temenggong Pictures Sdn Bhd
PENERBIT: Mohd Roslan Osman, Tengku Nuraishah Tengku Abd Aziz
PENERBIT EKSEKUTIF: Azmi Hashim (Black Wings), Nurhazirah Mohd Roslan
PENGARAH: Azma Aizal Yusoof
PELAKON: Faralyna Idris (Fira Ayuni), Azlee Khairi (Duqqi Amani), Shah Iskandar (Hadi Herwan), Intan Ladyana (Rozita), Datuk Eizlan Yusof (Datuk Fahmi) dan Fazlina Datuk Ahmad Daud (Datin Shamsiah)

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
DISCLAIMER: BUZZERA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP SEBARANG KEROSAKAN YANG DI ALAMI PENGGUNA KERANA MENGGUNAKAN MAKLUMAT DALAM LAMAN WEB INI.

Buzzera - Berita Hiburan Malaysia © 2015. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top