Tiz Zaqyah duta kempen kesedaran kanser serviks May Cares For You

Kempen kesedaran kanser

Tiz Zaqyah berkongsi pengalaman mengenai kempen kesedaran kanser serviks yang diikutinya.

Jelas Tiz, ketika mula-mula ditanya mengenai kanser serviks, pengetahuannya hanya sekadar 30 peratus sahaja.

"Saya fikir saya masih muda dan mengikut sejarah keluarga pula, tiada seorang pun yang menghidap penyakit ini, sebab itulah kesedaran mengenainya sangat kurang, sedangkan penyakit ini pembunuh nombor dua rakyat Malaysia dan statistik menunjukkan wanita Asia paling ramai menghidapi penyakit ini," katanya mendapat pelbagai pengetahuan mengenai penyakit ini sejak terlibat dengan kempen itu.

Tambahnya, dia kini semakin berjaga-jaga lebih-lebih lagi mendapat tahu, kanak-kanak seawal usia 9 tahun turut dijangkiti penyakit ini.

"Takut juga bila mendengarnya, jadi saya mengambil langkah untuk lebih mengambil berat tentang kanser serviks kini," katanya mengikuti kempen tersebut yang dijalankan di lima universiti termasuklah Asia Metropolitan, Universiti Teknologi Mara (UITM), Universiti Malaya (UM) dan juga Universiti Putra Malaysia (UPM).

Bercerita mengenai peranannya pula, ujar Tiz, selaku jurucakap, dia juga sempat berkempen bersama dan mengajak pelajar universiti supaya jangan malu untuk menjalani pemeriksaan lanjut kanser serviks.

"Tidak semestinya bagi yang sudah berumah tangga, malah remaja dan wanita perlu peka mengenai penyakit ini," katanya gembira berpeluang bertemu ramai pelajar sewaktu menjalani kempen ini.

Ambil Suntikan HPV Virus

Sementara itu, sewaktu berada di kempen May Cares For You, Tiz juga turut disuntik vaksin HPV Virus bagi mencegah penyakit ini buat kali pertama.

Akui teruja dengan suntikkan yang diterima, jelas Tiz, pada awalnya dia agak takut ketika menerima suntikan itu.

"Perasaan saya memang macam-macam, menggigil juga sebenarnya, lagipun masa nampak jarum tu memang tak boleh nak kawal perasaan takut.

"Pun begitu, selepas disuntik, rasa sakit tu takde pun, walaupun doktor kata tangan akan kebas, tapi saya rasa okey je," katanya sambil menyeru wanita agar segara mengambil suntikan vaksin itu.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
DISCLAIMER: BUZZERA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP SEBARANG KEROSAKAN YANG DI ALAMI PENGGUNA KERANA MENGGUNAKAN MAKLUMAT DALAM LAMAN WEB INI.

Buzzera - Berita Hiburan Malaysia © 2015. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top