Sesuatu yang berbaloi apabila peminat tegar drama Korea (Korea Selatan) boleh muat turun di laman web bagi menikmati siarannya walaupun terpaksa berperap lama semata-mata berkongsi rasa seronok dengan apa ditontonnya.

Pengalaman menonton drama Four Season Drama Art Gallery (Four Season), Coffee Prince Cafe, Snow Queen, Autum, Hello My Lady, Still Marry Me, Princess Man (sekadar menyebut beberapa nama) antara drama yang menjadi kegilaan ramai peminat drama itu di negara ini dan mencetus fenomena tersendiri.

Melihat kecenderungan itu mendorong syarikat PlayTV Asia Sdn Bhd menerusi Maaduu.com menyiarkan drama Korea yang boleh ditonton melalui blog secara percuma.

Ia syarikat pertama di Asia menyiarkan drama terkini daripada stesen televisyen Korea Selatan iaitu Korea Broadcasting System (KBS) dan Munhwa Broadcasting Corporation (MBC) dengan mendapat hak penyiaran sehingga membolehkan syarikat yang menaunginya iaitu PlayTV Asia Sdn Bhd menyiarkan drama dengan menyediakan sari kata dalam dwibahasa iaitu bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris. Manakala sarikata dalam bahasa Mandarin dan Indonesia dapat dinikmati sebulan lagi.

Selain itu, penggemarnya dapat memanfaatkan teknologi ‘pure streaming’ bagi membolehkan videonya ditonton dengan saiz paling kecil iaitu 300 kilobait sesaat dan ia dapat dinikmati dalam tempoh 48 jam selepas tayangannya di televisyen Korea.

Menurut pengasas syarikat berkenaan, Syed Yazrine Shahab, Maaduu.com membawa pelbagai rancangan dan kandungan perdana daripada saluran TV Korea secara percuma kepada peminatnya di negara ini mengikut saluran betul.

Dia yang juga pengurus bersekutu syarikat itu berkata, kewujudan laman berkenaan semata-mata berdasarkan kecenderungan penggemar drama Korea melayari laman web secara ‘curi-curi’ untuk menontonnya, lalu dia bersama empat rakan kongsi mengambil inisiatif menghasilkan sebuah laman berdaftar dan boleh dilayari tanpa bayaran sejak setahun lalu.

“Kami tidak menduga menerusi laman ‘fanpage Facebook’ itu, kini lebih 1.6 juta orang memanfaatkannya dan angka itu terus meningkat seiring dengan pelancaran ke Indonesia, baru-baru ini. Bayangkan dalam masa tidak sampai dua minggu, angkanya meningkat melebihi sejuta,” katanya.

Syed Yazrine tidak menafikan ada penonton mendesak tahap masa ‘dipercepatkan’ iaitu kurang daripada 48 jam. Namun katanya, ia bukan sesuatu yang mudah kerana perlu memproses fail drama serta menyediakan sari kata dalam pelbagai bahasa termasuk Melayu, Inggeris dan yang lain sebelum disiarkan di laman web.

Mengenai kualiti gambar pula, Syed Yazrine berkata, ia sama seperti menonton drama daripada cakera padat digital (DVD) dan boleh ditonton di televisyen jika mempunyai sambungan Antaramuka Multimedia Definisi Tinggi (HDMI).

Bagaimanapun, katanya, demi keselesaan ketika menonton drama, iklan iaitu antara elemen yang dianggap mengganggu tayangan hanya diperlihatkan pada selingan tertentu saja.

Maaduu.com

INFO: Maaduu.com

Untuk menjadi ahli, hanya perlu memasuki laman sesawang Facebook, sekali gus diterima menjadi ‘fanpage Facebook’

Kelebihan menonton drama Korea sama seperti anda memanfaatkannya daripada cakera padat digital (DVD) dan boleh ditonton di televisyen jika mempunyai sambungan Antaramuka Multimedia Definisi Tinggi (HDMI)

Dapat dinikmati dalam tempoh 48 jam selepas tayangannya di televisyen Korea Selatan

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
DISCLAIMER: BUZZERA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP SEBARANG KEROSAKAN YANG DI ALAMI PENGGUNA KERANA MENGGUNAKAN MAKLUMAT DALAM LAMAN WEB INI.

Buzzera - Berita Hiburan Malaysia © 2015. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top