Bekas ratu Amerika Syarikat 2010, Rima Fakih yang pernah dinobatkan sebagai ratu pertama daripada keturunan Arab dan beragama Islam, akan dibicarakan atas dakwaan memandu dalam keadaan mabuk Mac ini, kecuali jika dia mengemukakan rayuan, kata hakim.

Hakim Brigette Officer, menetapkan tarikh 14 Mac untuk membicarakan Rima yang hadir di mahkamah buat kali pertama sejak dia didakwa melakukan kesalahan itu di Highland Park, Detroit, 3 Disember lalu.


Fakih menafikan dia mabuk pada malam kejadian, tetapi ujian pernafasan yang dilakukan oleh dua anggota polis mengesahkan bahawa kandungan alkohol di dalam darahnya adalah dua kali ganda melebihi paras dibenarkan.

“Saya minta maaf. Peguam tidak membenarkan saya membuat sebarang kenyataan,” katanya kepada wartawan yang menunggu di luar mahkamah.

Rima dan keluarganya berhijrah ke Amerika dari Lubnan pada 1993 sebelum berpindah ke Dearbon di Detroit, 10 tahun kemudian.

Dia menang pertandingan ‘Miss USA’ pada 2010 dan menjadi menjadi tajuk berita hangat apabila dinobatkan wanita keturunan Arab pertama memenangi gelaran itu.

Penyokongnya menyifatkan kemenangan itu mampu menangani pandangan negatif terhadap warga Amerika keturunan Arab yang semakin memuncak sejak peristiwa serangan 11 September.

Sementara itu, peguam tertuduh, W Otis Culpepper, berkata beliau akan menyediakan semua dokumen yang diperlukan untuk perbicaraan tetapi mengetahui bahawa anak guamnya boleh mengemukakan rayuan.

“Sudah tentu Fakih kesal apa yang berlaku. Dia adalah contoh bagi wanita muda. Dia juga seorang yang bijak dan berwibawa,” katanya. – AP

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
DISCLAIMER: BUZZERA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP SEBARANG KEROSAKAN YANG DI ALAMI PENGGUNA KERANA MENGGUNAKAN MAKLUMAT DALAM LAMAN WEB INI.

Buzzera - Berita Hiburan Malaysia © 2015. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top