Finalis Bintang RTM untuk tahun 2012 hanya enam peserta sahaja iaitu Aisha, Shazia, Christine, Hafsyam, Fitri dan Arie Famree. Mereka bakal masuk ke gelanggang final BRTM 2012 pada pukul 8.30 malam Ahad, 8 Julai ini di Auditorium Perdana, Angkasapuri Kuala Lumpur dan penonton boleh menyaksikannya menerusi siaran langsung di saluran TV2.

Bintang RTM (BRTM 2012)

Kesemua peserta mempunyai kekuatan tersendiri, sementelah mereka telah menjadi plihan pihak juri memandangkan BRTM 2012 masih mengekalkan format penjurian seratus peratus. Undian hanya dibuka untuk pemilihan kategori Bintang RTM 2012 Paling Popular sahaja.

Tidak dapat menyembunyikan debaran di hati masing-masing, kata mereka berenam BRTM 2012 memberi pengalaman berbeza dan mematangkan diri dalam memburu impian sebagai penyanyi.

Hafsyam cuba konsisten

Pemuda kelahiran Kota Belud, Sabah, Mohd. Hafsyam Noordin, 25, tidak menyangka percubaan pertama kalinya menyertai program mencungkil bakat nyanyian terbesar yang disertainya BRTM 2012 akan membawanya sehingga ke final.

Katanya: "Pertama kali mencuba tidak sangka sampai ke final. Saya bersyukur kerana menyertai BRTM 2012 bukan sahaja memburu impian sebagai penyanyi tetapi saya telah mengutip pelbagai pengalaman berharga yang tidak akan saya lupakan sepanjang hidup."

Pada malam final BRTM 2012, Hafsyam akan menyanyikan lagu Percayalah Sayang nyanyian asal oleh penyanyi Vince dan sebuah lagu baharu yang berjudul Kata Maaf.

Arie tidak putus asa

Rakan satu negeri Hafsyam iaitu Arie Famree antara finalis yang memberikan persembahan paling konsisten sepanjang BRTM 2012 berlangsung, malah vokal uniknya juga sering dipuji oleh juri. Layak ke final menepati tekaan ramai pihak termasuk penonton setia BRTM 2012.

Persembahannya yang konsisten mungkin kerana Arie tidak pernah kenal erti putus asa menyertai banyak pertandingan nyanyian termasuk program realiti televisyen seperti Akademi Fantasia dan Mentor.

"Saya memang minat menyanyi, sebelum ini saya pernah masuk program Akademi Fantasia musim kesembilan tetapi hanya layak sehingga Top 30 sahaja, begitu juga dengan program Mentor. Mulanya kecewa juga tetapi ibu yang banyak memberi semangat untuk saya terus berusaha.

"Niat saya masuk BRTM 2012 kerana saya suka menyanyi, dapat ke final atau tidak, saya langsung tidak pernah terfikir kerana pengalaman gagal di beberapa buah program nyanyian sebelum itu. Apabila nama saya diumum sebagai peserta final, memang terkejut, sampai sekarang pun saya seperti tidak percaya," kata pelajar bidang perubatan itu lagi.

Meminati penyanyi Beyonce dan Jaclyn Victor kerana vokal luar biasa mereka, kata Arie, meskipun dia kini belajar dalam bidang perubatan. Namun jika ditakdirkan rezekinya dalam bidang seni, dia akan memberi komitmen seratus peratus kerana cita-citanya adalah untuk bergelar seorang penyanyi.

Arie bakal mendendangkan lagu pilihan, Kasih Berubah nyanyian asal penyanyi Ferhad dan sebuah lagu baharu ciptaan Hazami berjudul Mencintaimu.

Fitri minat nyanyian sejak kecil

Peserta yang berasal dari Kuala Kangsar Perak, Fitri Hakim Omar Walid telah meminat bidang nyanyian sejak berusia 10 tahun. Sebelum menyertai BRTM 2012, Fitri terlebih dahulu bergelar naib juara Bintang Klasik Nasional 2010.

Tidak tamat di situ, Fitri mencabar dirinya untuk menyertai BRTM 2012 kerana percaya dengan kualiti program yang banyak melahirkan nama besar seperti Ramlah Ram dan Jamal Abdillah.

"Sasaran saya menyertai BRTM 2012 kerana ia satu-satunya program nyanyian yang menggunakan kuasa juri profesional seratus peratus. Buktinya sudah jelas, meskipun saya sedar banyak program nyanyian lain yang lebih popular tetapi kualiti yang tetap akan kekal berbanding populariti.

"Sebelum ini saya menyertai Bintang Klasik Nasional, konsepnya berbeza kerana dalam pertandingan itu saya dikehendaki menyanyikan lagu tradisional sahaja tetapi dalam BRTM 2012 skopnya lebih meluas dan saya bebas membawakan apa sahaja genre lagu yang diinginkan," tutur remaja berusia 19 tahun itu lagi.

"Saya memilih untuk menyanyikan lagu hit Anuar Zain, Bila Resah dan sebuah lagu baharu ciptaan Jari dan Suri Leo berjudul Cinta Bukan Pelangi," katanya yang pernah mendapat tempat ketiga dalam pertandingan Bintang Kecil RTM pada tahun 2003.

Muzik dunia Shazia

Pemilik nama sebenar Nurul Shazia Mohd. Rozaini atau Shazia memberitahu muzik sudah menjadi darah dagingnya tambahan minatnya terhadap bidang muzik mendapat restu kedua-dua ibu bapanya.

Menyertai BRTM 2012 atas dorongan keluarga, pelajar jurusan muzik Universiti Teknologi Mara, Shah Alam ingin belajar daripada bawah sebelum bergelar seorang penyanyi.

"Saya minat muzik sebab itu saya ambil jurusan muzik di universiti, mendapat peluang sertai BRTM 2012 umpama satu latihan amali buat saya. Bukan sekadar menyanyi tetapi saya diajar pelbagai perkara seperti memilih lagu yang sesuai dengan vokal, imej, cara menjawab soalan dengan baik dan banyak ilmu yang tidak akan saya peroleh jika tidak masuk BRTM 2012," katanya.

Gadis yang berasal dari Alor Setar, Kedah itu juga tidak kisah andai dirinya lambat popular kerana dia seorang yang mementingkan kualiti.

"Bergelar juara atau tidak, saya tidak kisah kerana banyak lagi ilmu yang perlu saya pelajari sebelum benar-benar bersedia untuk menjadi seorang penyanyi. Usia saya juga baru 19 tahun, perjalanan masih panjang, saya akan utamakan pelajaran terlebih dahulu sebelum memburu impian sebagai penyanyi," balas yang akan menyanyikan lagu pilihan Cinta Adam & Hawa dendangan asal oleh Misha Omar dan sebuah lagu baharu berjudul Cinta Tanpamu pada final nanti.

Christine belajar bahasa Melayu

Tidak pernah terfikir menyertai BRTM 2012, Christine Chua Yea En yang berasal dari Johor Bahru mencabar dirinya untuk mempelajari bahasa Melayu sepantas mungkin, kini Christine boleh berbangga apabila mampu bertutur dalam bahasa Melayu dengan fasih.

"Sebelum menyertai BRTM 2012 saya kurang bertutur dalam bahasa Melayu, memang satu cabaran besar buat saya kerana harus belajar dalam masa yang singkat. Bayangkan saya dikehendaki menyanyikan lagu dalam Bahasa Melayu sedangkan lidah saya masih belum fasih.

"Sekarang saya boleh bercakap bahasa Melayu dengan lancar, satu pengalaman dan pelajaran berguna buat saya. Jika saya tidak masuk BRTM 2012 sehingga sekarang Bahasa Melayu saya masih lemah," luah Christine, 16, yang akan mendendangkan lagu Sekilas Senyumanmu nyanyian asal oleh Fauziah Lattif dan sebuah lagu baharu berjudul Cinta Semalaman pada Ahad ini.

Aisha terkejut

Vokalnya cukup lembut, sekali dengar gaya pertuturannya persis Datuk Siti Nurhaliza. Peserta yang berasal dari Kuantan, Pahang, Aisha Masnamimi Safie mengatakan dia cukup terkejut apabila namanya diumumkan sebagai peserta akhir yang layak ke final BRTM 2012.

"Mulanya saya menyangka tidak dapat ke final kerana ingatkan hanya lima orang sahaja yang layak tetapi apabila nama saya diumumkan, memang terkejut sangat sebab tidak percaya. Saya jadi kaku dan menangis sebab terlalu gembira," ujarnya.

Tambahnya: "Siapa yang tidak mahu menang tetapi itu semua terpulang kepada rezeki, jika ditakdirkan saya menang saya bersyukur. Saya tahu bukan mudah untuk menjadi penyanyi. Sepanjang program BRTM 2012, kami semua diajar pelbagai perkara. Memiliki suara yang sedap semata-mata bukanlah tiket untuk bergelar penyanyi yang hebat jika tidak disulam dengan ilmu seni."

Aisha yang merupakan Juara Pertandingan Bintang Klasik 2006 akan menyanyikan lagu Kisah Hati dendangan asal oleh penyanyi Alyah dan sebuah lagu baharu berjudul Fantasi ciptaan Omar K dan lirik oleh Sleen pada final BRTM 2012.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
DISCLAIMER: BUZZERA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP SEBARANG KEROSAKAN YANG DI ALAMI PENGGUNA KERANA MENGGUNAKAN MAKLUMAT DALAM LAMAN WEB INI.

Buzzera - Berita Hiburan Malaysia © 2015. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top